Khasiat Buah Tin Melawan Kanser


Khasiat Buah Tin Melawan KanserBuah tin satu masa dahulu sangat sukar untuk diperolehi secara segar . Kebanyakan masa , buah tin lebih mudah didapati dalam bentuk kering melalui jemaah yang mengerjakan haji dan umrah di Mekah . Tapi kini , buah tin bukan sahaja boleh didapati secara segar , malah juga boleh ditanam pada tanah beriklim khatulistiwa seperti Malaysia .


Khasiat Buah Tin Melawan Kanser
Buah Tin yang sudah masak ranum .


Buah tin secara fizikalnya berbentuk bulat pada bahagian atasnyanamun kian menguncup pada bahagian bawahnya . Buah tin yang sudah cukup masak berwarna ungu . Buah tin berwarna merah pada bahagian dalamnya . Di dalam buah tin , terdapat banyak biji-biji kecil pada bahagian tengahnya . Rasanya yang tidak terlalu manis memang sangat sesuai dimakan untuk mereka yang hidap kencing manis .

Khasiat Buah Tin Melawan Kanser


Tahukah anda bahawa buah Tin merupakan buah yang banyak khasiatnya untuk tubuh badan anda . Dengan memakanya , anda boleh mengelakkan diri anda dari menghidap pelbagai penyakit . Berikut adalah antara khasiat buah tin yang anda perlu tahu .


1- Buah tin didapati dapat melindungi dan mencegah tubuh badan daripada penyakit kanser usus besar (kolon).

2- Buah tin kaya dengan serat terlarut yang didapati mampu mengurangkan berat badan.

3- Buah tin dikatakan Mengandungi serat yang tinggi . Malah rasa manisnya adalah semulajadi.

4- Buah tin dapat Mencegah dari penyakit kanser dan juga serangan jantung.

5- Buah tin mempunyai beberapa bahan yang boleh melawan kanser.

6- Di dalam buah tin mengandungi sejenis bahan yang dinamakan sebagai ' polyphenols' . Kandungan Bahan ini sangat tinggi di mana ianya bertindak sebagai antioksidan.

7- Antioksidan yang terkandung dalam buah tin amat penting untuk tubuh badan kita kerana ia berfungsi menentang free radicals dalam badan yang boleh menyebabkan berlakunya kanser.



8- Tahukah anda bahawa jumlah kandungan ‘polyphenol' dalam buah tiin adalah paling tinggi  jika dibandingkan dengan buah- buahan dan sayur- sayuran yang lain.

9- Buah tin juga didapati mengandungi bahan sebatian lain yang menjadi bahan anti kanser seperti ‘benzaldehyde' dan ‘coumarins'. ‘Benzaldehyde' ddapati terbukti mampu bertindak sebagai bahan anti tumor manakala pula ‘ coumarins' adalah berfungsi untuk merawat kulit dan kanser prostat.

10- Kandungan Serat, kalium dan magnesium di dalam buah tin didapati dapat mengurangkan serangan angin ahmar . Selain itu mampu juga mengawal tekanan darah tinggi.

11- Buah tin dikatakan boleh memperlahankan proses penyerapan glukosa yang terdapat di usus kecil.

12- Serat yang tinggi serta karbohidrat dalam buah tin hadir dalam bentuk yang ringkas seperti glukosa dan fruktosa didapati mampu mengawal paras gula dalam darah tubuh manusia .

13- California Fig Advisory Board iaitu Lembaga Penasihat Buah Tin di California telah menggelarkan buah tin sebagai ‘ nature's most nearly perfect fruit ' yang bermaksud ‘ buah yang hampir mencapai tahap kesempurnaan secara semulajadi '.


Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang bermaksud :


" Sekiranya aku katakan, sesungguhnya buah yang turun dari syurga, maka aku kata', "inilah buahnya" (tin), sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya ". 
(HR Abu Darda; Suyuti).

Buah tin merupakan buah dari syurga sebagai mana yang diceritakan di dalam al-Quran . Ini bemakna , buah tin banyak khasiatnya kepada kesihatan kita jika diamalkan pemakanannya .


Artikel Terkait

Previous
Next Post »

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon