Resepi Mudah Nasi Goreng Kacang Bendi


Resepi Mudah Nasi Goreng Kacang Bendi | Nasi goreng merupakan sajian mudah di pagi hari . Nasi goreng menjadi pilihan apabila nasi untuk hidangan makan malam masih berbaki . Supaya tidak membazirkan rezeki yang ada , nasi yang berbaki itu telah digoreng bersama perencah dan bahan campuran lainnya .

Terdapat pelbagai jenis nasi goreng yang kita boleh hasilkan . Antaranya yang biasa kita dengar dan makan adalah nasi goreng kampung , nasi goreng cina , nasi goreng ikan masin , nasi goreng pattaya dan sebagainya .


Resepi Mudah Nasi Goreng Kacang Bendi

Resepi Mudah Nasi Goreng Kacang Bendi


Untuk menghasilkan nasi goreng kacang bendi , bahan utama yang diperlukan sudah tentunya nasi dan minyak . Selain dari nasi dan minyak , bahan sampingan adalah 

  • bawang putih 
  • ikan bilis 
  • cili padi 
  • kacang bendi
  • garam

Cara Membuatnya :


Apabila semua bahan di atas sudah disediakan , langkah pertama yang perlu dilakukan adalah potong serong kacang bendi . Letak tepi .

Masukkan bawang putih , ikan bilis dan cili padi di dalam lesung batu . Tumbuk semua bahan itu bersama sehingga hancur kasar . 

Selepas itu , buka api gas , letakkan kuali dan masukkan sedikit minyak . Apabila minyak sudah panas , masukkan bahan yang sudah di tumbuk kasar . Kacau hingga seua bahan tersebut kekuningan .

Setelah semua bahan tumisan kekuningan , masukkan nasi . Gaul semua bahan sehingga sebati . Kemudian masukkan sayur bendi dan sedikit garam . Kacau semua bahan sehingga sayur bendi bertukar warna / sedikit layu .

Bila nasi goreng kacang bendi sudah masak , tutup api . Nasi goreng kacang bendi sudah siap untuk dihidang dan di makan .


Nasi goreng , walaupun ianya hidangan yang ringkas tetapi cukup khasiatnya kerana mengandungi karbohidrat , sayur dan zat besi .



Artikel Terkait

Previous
Next Post »

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon