Cara Mudah Jadikan Rumah Lebih Sejuk Tanpa Air Cond



Cara Mudah Jadikan Rumah Lebih Sejuk Tanpa Air Cond | Jabatan metrologi memberitahu bahawa cuaca panas yang melanda Malaysia sekarang ini akan berlanjutan sehingga bulan Mei / Jun . Ini bermakna , bulan puasa akan berlangsung dalam cuaca yang panas .


Cara Mudah Jadikan Rumah Lebih Sejuk Tanpa Air Cond

Fenomena El Nino


El Nino merupakan suhu panas yang berlaku akibat pemanasan lautan Pasifik tengah dan timur . Setiap dua tau tujuh tahun , arus sejuk akan digantikan dengan arus panas di luar pantai barat Peru , di Amerika Selatan .

Fenomena El Nino selalunya berlangsung dalam 6 bulan hingga 18 bulan . Jangka masa tersebut akan menjadikan kemarau dan juga kekurangan air diempangan sekiranya tiada hujan turn dalam tempoh tertentu .

Suhu panas El Nino boleh mencecah sehingga 42 darjah selsius . Ianya sangat tidak baik utuk mereka yang berkerja ditempat terbuka seperti tapak pembinaan . Cuaca panas melampau ini boleh juga menyebabkan manusi terhidrat jika tidak minum air dengan banyak dan kerap . Selain itu , boleh juga menyebabkan pening kepala , mual dan demam .

Cara Mudah Jadikan Rumah Lebih Sejuk Tanpa Air Cond


Jika di rumah ataupun di bangunan pejabat memasang air cond , ianya dapat memberikan udara yang sejuk kepad manusia . Jika hanya terdapat kipas angin sahaja , cuaca yang panas membahang ini tidak langsung dapat disejukkan .

Untuk mendapatkan kesan udara panas menjadi sejuk dengan hanya menggunakan kipas angin , cara yang paling mudah adalah meletakkan sebekas besar air di depan kipas angin atau pun di bawah kipas angin .

Kaedah cara mudah menyejukkan ruang dengan air ini dapat membantu anda mengurangkan kepanasan di dalam rumah . Sudah tentu udara yang sedikit sejuk itu dapat memberikan keselesaan sama pada waktu malm atau pun siang . 

Kaedah menyejukkan ruang tanpa air cond ini bukan sahaja menjimatkan , malah juga mudah dilakukan oleh sesipa sahaja  di rumah .



Artikel Terkait

Previous
Next Post »

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon