Cara Mudah Rebus Jagung Cepat Masak


Cara Mudah Rebus Jagung Cepat Masak | Selain direbus , jagung boleh juga di panggang ala bbq dengan disapu butter diatasnya . Kalau jagung dalam tin pula , enak dibuat koktail , kastard , ais krim , bubur dan sup

Bukan mudah nak jumpa jagung di pasar sebenarnya . Ikut musim baru ada . Harganya , kadang kala mahal , kadangkala mampu bayar . Pun begitu , jagung yang dibeli belum dijamin manis rasanya .


Cara Mudah Rebus Jagung Cepat Masak

Jagung 


Jagung merupakan dari keluarga karbohidrat yang penting sama seperti beras , gandum dan kentang . Jagung adalah makanan yang unik kerana bijinya yang melekat pada batang , kemudian ditutupi oleh bulu - bulu halus sebelum ditutup sepenuhnya oleh tampuk .

Terdapat banyak jenis jagung seperti jagung mini , jagung manis , jagung mutiara , jagung popcorn , jagung tepung , jagung bersisik dan sebagainya .

Jagung juga menjadi sebahagian dari makanan ruji hampir diseluruh dunia . Orang zaman dulu akan mengeringkan jagung di musim menuai jagung dan memasak jagung kering semula sebagai makanan sajian utama .

Selain dimakan begitu sahaja , jagung juga boleh menghasilkan minyak dan jagung juga boleh dijadikan tepung . Biji jagung kering pula boleh dijadikan makanan kepada binatang . 


Cara Mudah Rebus Jagung Cepat Masak

Khasiat 


Jagung rebus bukan sekadar dimakan untuk mengalas perut malah air rebusan jagung mempunyai pelbagai khasiat yang dikatan air rebusan jagung mampu merawat pelbagai jenis penyakit . Antara penyakit yang dikenalpasti dapat disembuhkan dengan meminum air rebusan jagung adalah
  • batu ginjal
  • batu hempedu
  • tekanan darah tinggi 
  • diabetis
  • anak kencing malam

Cara Merebus


Cara menyediakan tonik air rebusan jagung ni mudah sahaja . Anda hanya perlu rebus jagung tanpa membuang tampuk dan bulunya . Maksudnya , anda masukkan kesemuanya / direbus bersama . Jangan masukkan gula ketika merebus .

Minum air rebusan jagung selama seminggu . Jika anda mahukan rasa manis , masukkan sahaja sedikit madu an sedikit biji jagung seperti anda minum koktail .


Cara Mudah Rebus Jagung Cepat Masak

Cara Mudah Rebus Jagung Cepat Masak


Kalau anda menggunakan kaedah biasa untuk merebus jagung , akan ambil masa yang lama untuk jagung itu masak . Selain itu , gas memasak anda juga akan cepat habis .

Ada cara mudah rebus jagung cepat masak . Anda cuma perlu ada periuk tekanan ( pressure cooker ) . Merebus jagung menggunakan periuk tekanan hanya perlukan 15 minit untuk masak dengan sempurna .

Sebenarnya , selama ini saya tidak tahu pun air rebusan jagung ni boleh menjadi penyembuh kepada pelbagai penyakit . Selalunya , selepas keluarkan buah jagung rebus , dibuang saje air rebusan jagung tu .

Selepas ini , pasti anda akan simpan air rebusan jagung untuk buat koktail , ais krim dan kastard . Memang berbaloi kan !



Artikel Terkait

Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
Anisah
AUTHOR
15 August 2016 at 17:52 delete

saya pon pengguna tegae periuk noxxa, noxxa terbaik!

Reply
avatar

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon