Merahkan Bibir Yang Lebam


Merahkan Bibir Yang Lebam | Bibir merupakan daya penarik bagi wanita . Atas sebab itulah ada perumpamaan yang berbunyi bibir ' bibir merah bak delima merkah ' . Merah bak delima sudah tentu menarik tetapi kalau merekah , sudah tentu menyeksakan bukan ?

Kandungan Lipstik


Lipstik selalunya mengandungi bahan kimia merkuri ( raksa ) . Bahan kimia merkuri di dalam lipstik inilah yang menyebabkan bibir anda menjadi lebam . Bahan kimia merkuri ini juga boleh mengundang kanser pada kita jika digunakan secara berlebihan dalam jangka masa yang panjang .

Masalah Bibir


Bibir kita selalunya akan mengalami masalah bibir pecah dan juga masalah bibir kering . Keadaan ini berlaku disebabkan kekurangan air , demam dan juga kerana memakai lipstik yang mengandungi bahan kimia . Ada juga antara anda yang mempunyai masalah bibir sensitif .


Merahkan Bibir Yang Lebam

Merahkan Bibir Yang Lebam


Untuk merahkan bibir yang lebam dan bibir kelihatan menawan serta mulus dan licin , bukanlah sukar . Saya sudah mencubanya dan hasilnya sangat memuaskan hati . Ianya berlaku dengan tidak sengaja sebenarnya . Sekadar mencuba benda baru tetapi tidak di sangak kesannya amat memuaskan hati .

Apa yang perlu anda lakukan untuk merahkan bibir yang lebam ,  hanyalah ikut langkah - langkah berikut :

1- Gel Pencuci Muka 


Anda boleh menggunakan apa sahaja jenama jel pencuci muka yang ada di pasaran . Setelah itu anda perlulah ambil sedikit gel tersebut dan sapukan pada bibir anda dan gosokkan sehingga kulit kering di bibir anda tanggal

2- Penyegar Wajah


Selepas kulit kering di bibir anda tanggal , ambil penyegar muka anda sapukan penyegar muka pada bibir anda .

3- Minyak Zaitun


Jika anda melakukannya sebelum masuk tidur , sapukan sahaja minyak zaitun ke bibir anda untuk menjadikan bibir anda lembap .

4- Penjagaan Bibir ( Lip Care )


Selain minyak zaitun , jika anda mahukan bibir anda tegang , anda boleh sahaja sapukan lip care sebelum masuk tidur . 

Untuk penjagaan bibir yang berterusan , sebelum anda pergi kerja , lakukan langkah 1 dan 2 kemudian sapukan lip care secara berterusan ke bibir anda .


Merahkan Bibir Yang Lebam

Kolagen Bibir


Bibir sama saja dengan pipi anda . Persamaan itu ialah kolagen . Bibir anda perlukan kolagen . Untuk kekalkan kolagen pada bibir , saya sapukan krim muka ke bibir saya juga . Selalunya selepas melakukan langkah 1 dan 2 , saya akan sapukan essen wajah dan krim pelembap wajah ke atas bibir saya juga . Selepas itu barulah saya sapukan lip care terutamanya untuk penjagaan bibir di siang hari .

Selamat Tinggal Lipstik 


Sekarang ini saya jarang menggunakan lipstik . Kenapa saya nak gunakan lipstik kalau bibir saya sudah merah semulajadi hanya dengan melakukan langkah - langkah di atas ?  Kepada anda di luar sana yang memiliki bibir lebam setelah menggunakan lipstik , apa kata anda mencuba pula cara saya ini . Anda pasti puashati dengan kesannya .



Artikel Terkait

Previous
Next Post »

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon