Cara Mudah Musnahkan Pepijat Tilam


Cara Mudah Musnahkan Pepijat Tilam | Sekarang ini , tubuh badan saya ditumbuhi bintik merah . Walaupun tak banyak , kegatalannya memang sangat sedap digaru . Ibarat kurap , makin digaru makin sedap . Dari tahun lepas lagi , sudah ada bintik merah di kaki tapi setakat satu bintik dalam sebulan . Jadinya saya tak banyak fikirlah . Sejak Ogos lepas , bintik itu semakin lama semakin bertambah . Maka jawapannya adalah gigitan pepijat sebab saya tak ada alahan .


Cara Mudah Musnahkan Pepijat Tilam

Pepijat 


Pepijat ini merupakan seekor haiwan yang menyerupai kutu kepala . Cuma saiznya itu lebih kecil iaitu sekadar 1mm sehingga 8mm mengikut usia . Bahasa saintifiknya , pepijat dikenali sebagai cimax atau juga dipanggil sebagai bed bugs

Susah tau nak cari pepijat ni di atas tilam sebab kalau dia tak hisap darah lagi , warnanya lutsinar . Tapi bila dah hisap darah , pepijat boleh hidup selama 6 hingga 18 bulan . Dalam tempoh itu , kalau pepijat bertelur , telurnya akan menetas sebanyak 5-500 biji dalam satu masa dan akan menetas hanya dalam 6 hingga 10 hari je . Bayangkan berapa banyak dah pepijat beranak pinak dalam sekelip mata ?

Lagi susah bila pepijat ni suka sangat tinggal di celah - celah sofa , dinding ,lantai papan , paip dan paling geram bila pepijat ni duduk dalam tilam . Kalau dah banyak sangat dalam tilam tu , lebih baik buang saja tilam tu dan gantikan yang baru .

Pepijat ni tidak menyebarkan penyakit yang merbahaya walaupun pepijat menggigit manusia selama 5 minit tetapi berpotensi menyebarkan Hepatitis B .

Cara Mudah Musnahkan Pepijat Tilam


Selepas saya dapat kesan yang saya kena gigitan pepijat pada Ogos lepas ,saya cuba kaedah moden dan tradisional untuk menghalau pepijat . 

Cara Tradisional


Masa saya kanak - kanak , saya selalu nampak orang menjemur bantal , tilam dan selimut dibawah panas matahari . Masa tu , saya ada juga tanya kenapa buat macam tu  Mereka cuma kata , kalau jemur bantal dan tilam , tidur malam badan tak gatal - gatal .


Cara Mudah Musnahkan Pepijat Tilam

Jemur Tilam


Jadinya , saya cuba menjemur tilam saya . Mulanya saya cuma jemur selama 2 hari saja pada Ogos lepas . Selepas tu dah tak ada bintik - bintik merah dan gatal - gatal lagi . Tapi , bila masuk bulan Oktober , bintik merah makin banyak pula di badan hanya dalam satu malam . Ini bermakna, telur pepijat sudah menetas . Maka saya perlu jemur tilam untuk tempoh seminggu untuk musnahkan pepijat .

Daun Pandan


Selain dari menjemur tilam , sayajuga praktiskan dengan menabur daun pandan yang parut halus ke atas serata tilam . Lepas tu saya tutup tilam itu dengan cadar . Cara ini saya buat pada waktu malam pula . 

Serai Wangi


Sekiranya anda ada menanam pokok serai wangi , anda juga boleh gunakan serai wangi yang ditumbuk kasar untuk ditaburkan diatas tilam kemudian tutup tilam dengan cadar .

Cara Moden


Sekiranya anda tidak ada serai wangi dan daun pandan anda boleh cuba cara moden pula . Anda hanya perlu dapatkan di pasaraya sahaja .

Kapur Barus


Anda juga boleh gunakan kapur barus sebagai alternatif . Caranya , taburkan kapur barus yang sudah dihancurkan dan taburkan di atas tilam kemudain tutup dengan cadar diwaktu malam .


Cara Mudah Musnahkan Pepijat Tilam

Ridset Racun Serangga


Dapatkan ridset racun serangga yang kuat baunya . Kemudain anda semburkan ke setiap pelusuk tilam terutama dicelah - celah supaya tak ada pepijat yang terkecuali dari terkena semburan ridset racun serangga . Selepas itu , tutup tilam dengan cadar .

Klorox


Rendam semua cadar dan serung bantal serta tilam dengan klorox yang dicampukan dengan air panas . Selepas satu hari , barulah dicuci .


Halau / Bunuh Pepijat


Sama ada anda gunakan cara moden halau pepijat ataupun tradisional halau pepijat , tujuan utama adalah untuk menghalau ataupun membunuh semua pepijat . Walaupun tidak ada jaminan anda tidak lagi diganggu pepijat , mencuba itu lebih baik dari membiarkan pepijat itu kendurikan darah anda .




Artikel Terkait

Previous
Next Post »

7 comments

Write comments
Mrs. A
AUTHOR
12 October 2015 at 20:52 delete

Terima kasih kongsi tips.
Biasanya jika ada kelawar yang bersarang kat rumah tak lama kemudian mesti pepijat pun ada

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
5 February 2016 at 18:50 delete

asalmualaikum...... kepd sesiapa yg bermasalah dgn pepijat bole lab hubungi saya aisyah d no 0129549985..@bole jgk wassp saya..tq

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
30 May 2016 at 10:10 delete

terima kasih diatas perkongsian tips ini... harap membantu

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
23 June 2016 at 14:35 delete

Sedut pakai vakum lebih cepat.Termasuk telur pun ikut sekali.

Reply
avatar
3 May 2017 at 00:27 delete

ternyata caranya seperti itu yah, saya baru tahu

Reply
avatar
safiah adibah
AUTHOR
4 November 2017 at 02:02 delete

Oooo boleh guna kapur barus ye..baru tau..tq sharing!

Reply
avatar
Ustaz Shafie
AUTHOR
7 December 2017 at 01:38 delete

Ubat organik ( 013-3604802)
digunakan untuk membunuh hama,lalat,semut,lipas....
sebotol RM 23 (berat 750 ml )

Reply
avatar

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon