Cara Mudah Jeruk Asam Boi



Cara Mudah Jeruk Asam Boi | Asam merupakan makanan yang dijeruk . Umumnya , ramai wanita amat menyukai jeruk samada jeruk basah ataupun jeruk kering . Selalunya pemakanan jeruk ini melibatkan wanita mengandung dengan tujuan untuk menghilangkan rasa loya pada tekak . 


Cara Mudah Jeruk Asam Boi

Asam Boi


Asam Boi merupakan buah yang dikeringkan bersama bahan - bahan perasa , pewarna dan pengawet untuk dijadikan makanan ringan ataupun kudap - kudapan . Asam boi mula dihasilkan di China malah sehingga kini masih dikeluarkan oleh negara besar itu .

Asam boi selain boleh dijadikan bahan campuran dalam jeruk , ianya boleh dikisar halus untuk ditaburkan pada buah-buahan , menjadi bahan campuran dalam air , dimakan sebagai penghilang loya dan menjadi hidangan di ahun Baru China .

Cara Mudah Jeruk Asam Boi


Cara membuat jeruk asam boi sangatlah mudah . Semudah campak semua bahan ke dalam satu bekas dan simpan semalaman . Yang penting , bahan utamanya iaitu asam boi ada bersama .

Jeruk Asam Boi


Untuk menghasilkan jeruk asam boi , anda hanya perlukan asam boi tak kiralah yang berwarna putih ataupun merah , bahan yang anda hendak jeruk dan juga cili padi yang dihiris untuk kesan yang pedas . Selepas semua bahan tersebut bersatu di dalam bekas , anda hanya perlu simpan semalaman di dalam peti sejuk . Keeseokan harinya , anda sudah boleh memakan jeruk asam boi tersebut .

Air Kapur


Untuk mengekalkan kerangupan bahan yang hendak dijeruk , anda perlulah merendam bahan tersebut di dalam air kapur sekurang- kurangnya 15 minit . Selepas 15 minit , bolehlah anda cuci bersih dan masukkan ke dalam bekas bersama bahan lainnya .

Berikut adalah conton buahan yang anda boleh jadikan jeruk asam boi .


Cara Mudah Jeruk Asam Boi

Cara Mudah Jeruk Asam Boi

Cara Mudah Jeruk Asam Boi

Cara Mudah Jeruk Asam Boi





Artikel Terkait

Previous
Next Post »

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon