Cara Mudah Hilangkan Kelemumur


Cara Mudah Hilangkan Kelemumur | Rambut adalah mahkota wanita . Bagi wanita yang tidak memakai tudung , rambut perlu dijaga rapi supaya nampak lebih bersih , kemas dan anggun . Ada pelbagai cara untuk menjaga rambut . Penjagaan asas rambut adalah dengan menggunakan syampo yang betul dan bersesuaian dengan rambut dengan kekerapan mencuci rambut yang dicadangkan . Masalah utama kepada rambut pula adalah kelemumur .

Kelemumur 


Kelemumur adalah proses semulajadi di mana lapisan kulit mati dan kering  akan mengelupas pada kepala kita secara berlebihan  . 

Kelemumur menjadi gatal apabila bakteria yang wujud secara semulajadi pada kulit kepala terangsang setelah banyak kekotoran pada rambut bersama peluh yang keluar terperangkap dan rambut pula tidak dicuci untuk berapa hari .

Punca


Kelemumur boleh wujud berpunca daripada penggunaan gel rambut , pewarna rambut , minyak rambut serta penggunaan jenis syampoo yang tidak sesuai , tidak cuci rambut untuk jangka masa yang lama dan rambut terlalu lama berada di dalam tudung . 

Selain itu , kelemumur juga boleh wujud apabila berlaku perubahan hormon pada diri seseorang . Tekanan kerja , tekanan perasaan dan pemakanan juga menjadi penyumbang kepada wujudnya kelemumur .


Cara Mudah Hilangkan Kelemumur

Cara Mudah Hilangkan Kelemumur


Rambut saya banyak kelemumur . Antara sebab rambut berkelemumur yang saya dapat kesan adalah kerap berpeluh dan rambut dikepam dalam tudung dalam tempoh sehari . Oleh sebab itu , saya gunakan formula sendiri untuk menghilangkan kelemumur . 

Langkah yang saya lakukan untuk menghapuskan kelemumur adalah dapatkan syampo yang jernih warnanya ( bukan berwarna pekat seperti susu ) tak kira jenama apa . Syampo di atas itu hanya sebagai contoh sahaja . Kemudian , saya ambil beberapa titik syampo tersebut dan campurkan dengan perahan air limau kasturi . Gaul syampo dan air limau sehingga sebati . Selepas itu barulah sapukan ke selururh kulit kepala . Biarkan untuk sekurang- kurangnya 15 minit sebelum dicuci bersih . Lakukan sekurang- kurangnya dua hari sekali . 

Sekarang , rambut saya sudah bebas kelemumur .

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

🌻Anda memang cun sekali . Terima kasih sudi melayari blog saya. Semoga anda mendapat manfaat darinya. 😊🌻 EmoticonEmoticon